Middelburg, zaterdag 6 & zondag 7 juli, vertrek 8 juli naar Bruinisse

LVBHB:

  • Opening van van de Erfgoedtour zaterdag 6 juli 11:00 ‘s ochtends op het kanaal door Walcheren door “CvdK”
  • Varen met genodigden op de Terra Nova en andere schepen (Hoogaarzen)
  • Bezoek aan de oudste werf van Zeeland, de werf Meerman
  • Openingsfeest zaterdag avond met BBQ 6 juli LVBHB ‘s avonds
  • Stadswandelingen in Middelburg op zondag 7 juli

Publiek
alleen zaterdag 6 juli op de Loskade, ondervoorbehoud van sponsoring:

  • Kraampjes met nautische spullen
  • Oude ambachten behorend bij nautische wereld
  • Vis bakken & roken
  • Informatie en demonstratie bv. laden en lossen
  • Klederdracht uit de jaren 30
  • Auto’s/vrachtauto’s uit de jaren 30
  • Bezoeken van deelnemende schepen

Bruinisse (aankomst 8 juli, vertrek 9 juli)

  • Kursus Afmeren op Getijde water
  • Verse vismaaltijd (eigen kosten)
  • Zwemmen in Oosterschelde Water
  • Kursus oesters rapen, openen en eten om middernacht  (LW om 00u33!)😊

LVBHB (9, 10 juli, vertrek 11 juli. Beperkte kadelengte voor afmeren, nu gesteld op 700m/30 schepen

  • Stadswandeling
  • Bezoek aan historische gebouwen/versterkingen
  • Mogelijk samenwerking met Heemkundige kring

Publiek:

  • Bezoeken van deelnemende schepen
  • Kursus wolken maken op open water 🤓
  • Activiteiten afhankelijk van de sponsoring

Een deel van de vloot gaat naar Dordrecht en brengt een bezoek aan een van de moderne werven en sponsor van onze erfgoedtour.
Het andere deel van de vloot aart naar de Biesbosch en blijft daar een nacht.

Welkom in Brabant, vanaf het Maximakanaal varen we op vrijdag 12 juli door de Dungense brug richting Sluis 0.
De sluis die al 200 jaar deel uit maakte van de Zuid Willemsvaart en waar veel van onze voormalige
bedrijfsvaartuigen door heen zijn gekomen.
Zaterdag 13 juli blijven na verwachting met 40+ schepen afgemeerd liggen aan de Maastrichtseweg vlak voor Sluis 0
Maar intussen ligt de Zuid-Willemsvaart er in de stad maar heel stilletjes bij. Geen scheepvaart meer betekent voor
de Bosschenaren ook: Niet meer gezellig samen “bootjes kijken”.
Wat zou het mooi zijn om Sluis 0 nog een keer vol te leggen met historische schepen, dat hopen we voor elkaar te
krijgen.
Die dag kan publiek in samenwerking met lokale projecten, kennis maken met onze vereniging en schepen.
Zaterdag einde van de middag zal ongeveer een halve vloot alvast vertrekken richting sluis Schijndel.
Zodat zondag ochtend 14 juli de rest van de schepen kan aansluiten op de Zuid-Willemsvaart.
Want er moeten dan nu 10 sluizen gevaren worden om maandag avond in Maasbracht aan te komen.

Via de Zuid Willemsvaart zijn we na Sluis 13 in provincie Limburg terecht gekomen.

Maandag 15 juli willen we met de meesten schepen van de vloot beneden sluis Panheel zijn. 
En rond 17:00 uur houden een Sail-In naar Maasbracht. 
De schepen worden verdeeld over de aanmeer plaatsen voor de stad. 

Dinsdag 16 juli willen we in de ochtend een bezoekje brengen aan het Maas Binnenvaart museum. 
In de middag kan het wandelend publiek langs de kade een bezoekje brengen aan onze vloot. 
Voor de deelnemende schippers de mogelijkheid om voor de komende 5 dagen voldoende proviand aan boord te halen, omdat het bij de volgende stopplaatsen moeilijk is om bij winkels te komen. 

Woensdag 17 juli vervolgen we onze route verder de Maas af richting Nijmegen. 

Onder voorbehoud: Overnachten in de nevengeul tijdens de vierdaagse in 2024.

Bevoorradingsdagen: water, diesel en boodschappen

Activiteiten in Rotterdam 25 /7/2024

  • Geen havengeld
  • Gratis kaartje Maritiem Museum
  • Diner Koningspoort
  • Schippersmaaltijd
  • Rondvaart?
  • Begroting 
  • Week ervoor, week erna gratis liggen.
  • Terra Nova: aan Werkstijger Oude Haven 
  • Marketing comm. Inge


    Wie gaan ermee naar Leiden:
    Gerard Helling met 5 personen

Op donderdag komen de schepen aan op hun ligplaats aan het Ankerpark.

Zaterdag zijn er activiteiten voor de schippers en is er gelegenheid de stad Leiden te bezoeken.

Op zondag zijn er voor de liefhebbers activiteiten op de Kagerplassen: o.a. zeilwedstrijden.

Maandag vertrekken we richting Amsterdam.

Wij organiseren tijdens het bezoek aan Amsterdam het volgende: 

  • Een gezamenlijke rondvaart door de Amsterdamse grachten met in ieder geval 2 van onze sleepboten
  • Bezoek aan Kromhout Museum 
  • Een schippers diner 
Verder zijn we nog bezig met Scheepvaartmuseum en Nemo science museum voor korting op bezoek. Meer info volgt

Wie gaan ermee naar Enkhuizen:
Marja en Carla

Etappeplaats Enkhuizen

Enkhuizen zal voor het eerst in haar geschiedenis onze historische bedrijfsvaartuigen ontvangen. Daar zijn wij trots op. Als je kiest voor Enkhuizen als etappeplaats dan kies voor een historische stad met 366 monumenten op loopafstand. Het centrum van de stad ademt nog altijd de sfeer van de Gouden Eeuw.

We leggen aan in de oude haven, achter de Drommedaris brug.  Omdat wij een groot aantal schepen verwachten zal en deel van de schepen afmeren tegen de steigers van het Zuiderzee museum. Voor hen zal het museum 24 uur per dag bereikbaar zijn.

Als vereniging gaan wij ons, overdag, presenteren op de Veerkade aan de oude haven. Dit met speciale aandacht voor het nautische verleden van Enkhuizen. Zo zullen schepen die ooit Enkhuizen als thuisbasis hadden extra aandacht krijgen.

De schepen die in het Zuiderzeemuseum liggen gaan één dag onderdeel uitmaken van de museum collectie en mogen zich verheugen in extra aandacht van de bezoekers van het museum.

Naast de presentatie aan het publiek hebben wij ook een programma voor de bemanning. Samen met de vereniging Oud Enkhuizen laten wij jullie de stad op een andere manier ervaren. En dan niet alleen de haven maar juist ook de minder bekende ‘Boerenhoek’; ‘Het Venetië van West-Friesland’.

Plannen voor een avondprogramma voor de bemanning staan in de steigers. Dat blijft nog even een verrassing.

Als kers op de taart gaan wij zeilen op het IJsselmeer. In samenwerking met de watersportvereniging zetten wij voor de liefhebbers een baan uit vlak voor Enkhuizen. Een unieke ervaring!

Via Stavoren of IJlst

 De vloot vertrekt vrijdag 2 augustus uit Enkhuizen naar Leeuwarden. Dat is te ver voor een dag en daarom zijn er twee mogelijke tussenstops: Stavoren of IJlst. De bedoeling is dat ongeveer de helft van de schepen (de kleinere schepen) naar IJlst door vaart en de andere helft (de grotere schepen) in Stavoren overnacht.

De schepen voor IJlst schutten vanaf het IJsselmeer in Stavoren door de Johan Frisosluis en varen via Morra, Fluessen, Heegermeer  Wat precies ’grotere’ en ‘kleinere’ schepen zijn bepalen we nog in overleg met de havendienst van Sneek. Want als we vertrekken uit IJlst is het Sneekweek en dan ligt Sneek flink vol. 

De schepen die hun tussenstop in Stavoren doen meren af in de Spoorhaven en zonodig deels in de oude haven. Bij vertrek naar Leeuwarden moeten ze eerst weer naar buiten en dan bij de Johan Frisosluis naar binnen.

In Leeuwarden meren de schepen af in de Museumhaven (Willemskade), langszij de schepen aan de Westersingel en in de Prinsentuin. De Terra Nova ligt aan de Westerkade. Leeuwarden organiseert een spetterend festival, Farsk (Fries voor vers) rond het thema drinkwater(gebruik).

Zoutkamp: Vissersdorp aan het Lauwersmeer.

Na de vaartocht vanaf Leeuwarden-Dokkum komt de vloot aan in Zoutkamp. In Zoutkamp vinden in 2024 diverse waterbouwkundige projecten plaats waardoor we niet voldoende kaderuimte beschikbaar hebben. We kijken daarom naar andere mogelijkheden. Een mogelijkheid is om de schepen met spudpalen te vragen om te ‘ankeren’ in het gebied tussen de gemeentelijke jachthaven en de camping Rousant. Op die manier creëren we vaste punten waar de overige schepen aan af kunnen meren zodat er eilandjes van schepen ontstaan. Varen naar de wal kan met eigen bijbootjes en wellicht vaart de ZK4, vissersboot van het visserijmuseum als een pontje tussen wal en schepen.

We gaan in gesprek met het visserij museum om in Zoutkamp mee te doen. Het visserijmuseum laat op een prachtige wijze zien hoe de visserij in Zoutkamp zich heeft ontwikkeld en aangepast aan de tijd.

In Zoutkamp wordt oa een nieuw gemaal gebouwd die er voor moet zorgen dat de mensen in het gebied ook in de toekomst droge voeten houden. We gaan in gesprek met het waterschap en provincie om een excursie naar de bouw van het gemaal te organiseren.

Na de vaarttocht door het Reitdiep waar jullie kunnen genieten van het prachtige Groninger landschap komt de vloot aan in Groningen. In Groningen zullen de schepen afmeren aan de Hoge- en Lage der Aa en in de Zuiderhaven. Om een vlotte passage door de Stad mogelijk te maken zullen een aantal schepen een dag eerder aankomen in Jachthaven Reitdiep in Groningen om er te overnachten. De bemanningen van die schepen zullen worden verwelkomd met een borrel bij het Havenkantoor. Langs de haven vind je een supermarkt en een paar eetgelegenheden. De Stad kent veel meer eetgelegenheden met een grote variëteit aan keukens. Het centrum van de Stad is vanaf de haven gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Er bestaat een mogelijkheid om elektrische sloepen te huren in de jachthaven, waarmee een rondvaart door de Groninger Diepenring gemaakt kan worden langs een grote verscheidenheid aan bewoonde binnenvaartschepen. In Groningen worden verschillende activiteiten voor schippers en publiek verder uitgewerkt.

Ligt de vloot in de binnenstad dan willen we een [vegetarische] schippersmaaltijd bij het museum aan de A aanbieden aan de deelnemers. Bij voldoende sponsering zal de maaltijd gratis zijn.

Overleg is gaande om in aanvulling op de LVBHB presentatie bij de Terra Nova presentaties mogelijk te maken van de Groninger scheepsbouw van vroeger, nu en de toekomst.  Bij oude scheepsbedrijven. Voor het verleden denken we o.a. aan de historische scheepswerf Wolthuis, en

Brons motorenfabriek en het Veenkoloniaal museum en wellicht dat er in een passende omgeving ook een korte voordracht gehouden zal worden over de Groninger scheepsbouw door de eeuwen heen. Daarnaast zijn er plannen om een korte film te maken die zo mogelijk op een van de schepen in een doorlopende voorstelling zal worden vertoond. In de video vertellen schipperskinderen over hun jeugd en het opgroeien op een binnenvaartschip in de Groningse kanalen. Historische Scheepswerf Wolthuis www.bronsmotor.com

Naast de geschiedenis willen we op twee manieren aandacht besteden aan de toekomst. In de eerste plaats aan waterstof als brandstof.. Noord-Nederland is de eerste erkende Hydrogen Valley van Europa, waar groene waterstof wordt geproduceerd, getransporteerd maar ook toegepast in de industrie, het vervoer en andere sectoren. De provincie Groningen zet zich actief in voor de ontwikkeling van een waterstofnetwerk. Hierbij werken we nauw samen met andere noordelijke overheden, bedrijven en kennisinstellingen. In Groningen wordt een tjalk aangepast zodat de kan worden aangedreven door waterstof. In overleg met de provincie zijn we aan het kijken hoe we het beste aandacht kunnen besteden aan dit thema.

En in de tweede plaats willen we aandacht besteden door jongeren een plaats te geven in het programma. We zijn in overleg met de Groninger Studentenzeilvereniging Mayday over deelname met hun klipper Nicolaas Mulerius om bijvoorbeeld met een bemanning van jongeren mee te varen in een deel van etappe naar de Stad. Ook willen we de waterscouts uitnodigen om in nog te bepalen vorm bij te dragen aan het programma in Groningen.

Voor de schepen die naar Assen varen hebben we een unieke vaartocht in het verschiet. Vanaf de Zuiderhaven naar Assen komen jullie, na de Eelderbrug de spoorbrug tegen. Het aantal schepen wat naar Assen gaat en de beschikbare tijd dat de spoorbrug in dag uren open kan is beperkt tot enkele minuten per uur. Wij zijn in gesprek met oa gemeente Groningen, Arriva en Prorail om een nachtvaart te organiseren. In Amsterdam een gebruikelijke vaart. Voor Groningen uniek en daar gaan we een feestje van maken.

Naar Drenthe!

Van de provincie waarin veel van jullie schepen gebouwd zijn naar de provincie waar veel van onze schepen hun vaargebied hadden.

Bij sluis De Punt ga je omhoog van Gronings laagland naar het Drents heidegebied en na enige tijd en nog eens een sluis kom je aan in Assen. De kleinere schepen varen rechtdoor naar de stad en de grotere schepen komen via sluis Peelo bij hun ligplaats aan de westkant van de stad.

Rondom de Industriehaven ontmoeten we de Assenaren en de toeristen die in het noorden van de provincie vakantie houden. Voor degenen die wat verder op liggen wordt voor “verbinding” gezorgd.

De burgermeester zal ons in de vroege avond verwelkomen en we maken er een gepast vrolijke avond van.

Op dinsdagochtend beginnen we vroeg door de stad heen te varen via de nieuwe vaarweg, Blauwe As genaamd. Onder het thema “Bartje (van het volksverhaal met de bruine bonen) gaat op reis” wordt dit een leuk traject waarin we jongeren de gelegenheid willen bieden om mee te kunnen varen, terwijl de ouderen langs de kades meelopen om kennis te maken met onze ‘dynamische’ schepen.

De kleinere- en grotere schepen ontmoeten elkaar weer in “De Vaart”, een afgesloten deel van de Drentse Hoofdvaart die nu de functie van haven heeft gekregen.

Blauwe As (havenkwartierassen.nl)

Aan het eind van de dag ontmoeten we de Commissaris van de Koning, wellicht bij de schippersmaaltijd, aan het gezellig eindstuk van de haven.

We gaan er van uit dat beide Notabelen ons op de vroege woensdagmorgen uitwuiven richting Dieverbrug voor een tocht over een kanaal met tientallen bruggen en 6 sluizen, waar je later een onvergetelijke herinnering aan zult hebben. Halverwege, in de Smilde, kunnen een paar schepen kennis maken met een stukje schippersambacht: het scheepsjagen. Rond de sluis van Dieverbrug maken we verder kennis met Drenthe, alvorens we donderdag verder varen richting Meppel en Hasselt, al naar gelang het tijdstip dat je op “Hassailt” gaat aankomen.

Dieverbrug heeft een prachtige havenkom voorzien van elektra punten en mogelijkheid om water te tanken.

Hoewel Dieverbrug geen officiële etappeplaats is, bleek men dermate enthousiast om ons welkom te heten, dat we ons best doen om zoveel mogelijk schepen daar te laten overnachten.

Aan de havenkom zijn winkeltjes en wat eetgelegenheden.

We vermoeden een feestelijk onthaal voor onze vloot en we gaan daar ongetwijfeld een gezellige middag en avond beleven.

Op visite bij het Mechanisch Erfgoed Centrum; MEC

Op woensdagmiddag 14 augustus komen we aan. Op donderdag 15 augustus kunnen het MEC bezoeken. Vertrek uit Dronten op vrijdag 16 augustus en zelfde dag aankomst in Hasselt (etappe 15).

Hasselt (17/18 aug ) is het eindpunt van de ErfgoedTour 2024. In Hasselt organiseren we een majestueuze Sail In, een feestelijke invaart in de binnenstad en een “slotfeest”. We vragen ieder iets bijzonders mee te nemen voor onze eigen LVBHB expositie. En wie weet wat er verder nog bedacht gaat worden. Alle leden zijn welkom, natuurlijk ook degene(n) die de hele of delen van de ErfgoedTour hebben gemist.